OFERTA PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W CZERWINIE
Prowadzenie diagnozy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej, rehabilitacyjnej oraz SI dla dzieci i młodzieży z powodu:
- niepełnosprawności;
- niedostosowania społecznego;
- zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
- zaburzeń zachowania lub emocji;
- szczególnych uzdolnień;
- specyficznych trudności w uczeniu się; dysleksji, dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii;
- deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
- choroby przewlekłej;
- sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
- niepowodzeń edukacyjnych;
- zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
- trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
Ponadto:
- orzekamy o potrzebie kształcenia specjalnego, indywidualnego nauczania, zajęć rewalidacyjno – wychowawczych oraz kwalifikujemy do różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- wydajemy opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
Prowadzenie specjalistycznych zajęć indywidualnych lub grupowych
- zajęć rozwijających uzdolnienia;
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne, terapii rehabilitacyjnej, terapii Integracji Sensorycznej oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym.
Prowadzenie mediacji – pomocy w rozwiązywaniu konfliktów.
Mediacje to sposób rozwiązywania konfliktów w taki sposób, by nikt nie czuł się przegrany. Pozwala na wypracowanie rozwiązań satysfakcjonujących dla wszystkich stron konfliktu (rodzice, dzieci, nauczyciele).
Prowadzenie przesiewowych badań logopedycznych, psychologicznych i pedagogicznych.
- Przesiewowe badania logopedyczne i psychologiczne dla dzieci uczęszczających do kl. “0” w szkołach i w przedszkolach.
- Przesiewowe badania w zakresie ryzyka wystąpienia dysleksji rozwojowej wśród uczniów klas II i III szkoły podstawowej.
- Przesiewowe badania pedagogiczne dla kl. III szkoły podstawowej (ocena motoryki gałek ocznych, tempo i poprawność pisania i czytania).
- Przesiewowe badania w klasach III na terenie gminy Rzekuń oraz Troszyn – sprawność intelektualna oraz funkcje wzrokowe.
- Przesiewowe badania dla kl. II szkół podstawowych w zakresie słuchu fonemowego, czytania i pisania.
Badania przeprowadzane są na terenie szkół i przedszkoli w terminach ustalanych indywidualnie na pisemną prośbę i po uzyskaniu zgody od rodziców uczniów.
Prowadzenie prelekcji, prezentacji, wykładów, rady pedagogiczne
Przykładowa tematyka:
- „Aktywny uczeń, wspierający nauczyciel – skuteczna motywacja do nauki”.
- „Co powinniśmy wiedzieć o cyberprzemocy”.
- „Jak rozumieć opinie i orzeczenia i jak dostosowywać wymagania edukacyjne”.
- „Rozpoznawanie i przeciwdziałanie zaburzeniom emocjonalnym u młodzieży”.
- „Przeciwdziałanie niepowodzeniom szkolnych”.
- Warsztaty dla nauczycieli – Diagnoza i rozwój kompetencji emocjonalno – społecznych.
- Warsztaty/prelekcje dla nauczycieli uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Prowadzenie warsztatów i zajęć i konkursów dla dzieci i młodzieży m.in.:
- integracyjne;
- profilaktyczne przeciwdziałania agresji w klasie;
- motywujące do nauki, ze zwróceniem uwagi na skuteczne techniki uczenia się;
- zawodoznawcze z zakresu doradztwa zawodowego;
- przeciwdziałania cyberprzemocy, uzależnieniom,
- rozwijające czytelnictwo,
- kształtujące patriotyczne postawy uczniów,
- komunikacji interpersonalnej,
- sposoby rozwiązywania konfliktów w klasie,
- radzenie sobie z emocjami,
- ćwiczenia postaw asertywnych w relacjach rówieśniczych,
- „Patrzeć – słyszeć – czuć” – zabawy rozwijające koncentrację i kreatywność (grupy przedszkolne),
- „Ferie z Poradnią” dla dzieci objętych diagnozą i/lub terapią z akcentem na rozwój zdolności twórczych dzieci/uczniów, ich samodzielności, kreatywności i innowacyjności oraz bezpieczne i odpowiednie korzystanie z zasobów dostępnych w sieci,
- Zajęcia z dziećmi przedszkolnymi lub uczniami klas I – III szkoły podstawowej,
- „W krainie zdrowych nawyków”,
- Wakacyjna świetlica logopedyczna,
- Powiatowy konkurs ortograficzny „Ortofrajda”,
- Konkurs „Cogito ergo sum”.
- inne, wynikające z aktualnych potrzeb szkoły (po zgłoszeniu pisemnym lub telefonicznym).
Udział w spotkaniach z rodzicami
Specjaliści zatrudnieni w Poradni prowadzą w ramach psychoedukacji spotkania z rodzicami na terenie przedszkoli, szkół i placówek. Uwzględniamy potrzeby placówek. Przedstawiamy również własną ofertę:
- „Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci”,
- „Jak mówić do dzieci, żeby nas słuchały i jak słuchać, żeby do nas mówiły”,
- „Jak rozwijać aktywność twórczą u dzieci?”,
- „Stawianie granic”,
- „Co zamiast karania?”,
- „Skuteczna ochrona dzieci i młodzieży w Internecie”,
- „Przeciwdziałania uzależnieniom behawioralnym i chemicznym”,
- Porady dla rodziców dzieci z problemami emocjonalnymi, zaburzeniami w odżywianiu,
- „Jak przygotować dziecko do roli przedszkolaka”,
- „Samodzielność dziecka”,
- „Wpływ nieleczonych wad wymowy na karierę szkolną dziecka”,
- „Wpływ czytania na rozwój dziecka”,
- „Zabawy multisensoryczne w domu i w przedszkolu”,
- „Zaburzenia międzypółkulowe, a niepowodzenia wychowawczo – edukacyjne”.
Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek
Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek polega na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy przedszkola, szkoły lub placówki w zakresie:
- wynikającym z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,
- wymagań stawianych wobec przedszkoli, szkół i placówek, których wypełnianie jest badane przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny w procesie ewaluacji zewnętrznej,
- realizacji podstaw programowych,
- rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży oraz indywidualizacji procesu nauczania i wychowania,
- analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników egzaminów,
- potrzeb zdiagnozowanych na podstawie analizy wyników i wniosków,
- innych potrzeb wskazanych przez przedszkole, szkołę lub placówkę.
Jesteśmy otwarci na potrzeby szkoły. Zgłoszenia prosimy kierować pisemnie na adres mailowy PP-P w Czerwinie lub do biura Poradni tel. 29 761 90 42. Terminy ustalane są indywidualnie po konsultacji z Dyrektorem.