Etapy rozwoju procesów integracji sensorycznej
Integracja sensoryczna to proces neurologiczny organizujący wrażenia płynące z ciała i otoczenia tak, aby mogły być użyte do celowego działania. Mózg lokalizuje, segreguje i porządkuje otrzymywane bodźce. Ważne jest, by przepływały one w sposób dobrze zorganizowany, wtedy człowiek funkcjonuje w zgodzie ze sobą i naturą na każdym etapie swego życia.
Znaczenie procesów integracji sensorycznej
1.Poziom rozwoju ruchowego ma ścisły związek z funkcjami percepcyjno – intelektualnymi tj. z umiejętnością myślenia i przetwarzania bodźców zmysłowych.
2. Brak dopływu bodźców sensorycznych upośledza rozwój dziecka. Nasze układy zmysłowe współdziałają ze sobą, a są to:
A/ układ przedsionkowy (zmysł równowagi)
B/ zmysł słuchu
C/ zmysł wzroku
B/ czucia głębokiego (propriocepcji – odbiera informacje z mięśni, ścięgien i stawów)
C/ układ dotykowy
D/ zmysł smaku i węchu
Integracja sensoryczna rozwija się stopniowo i w sposób hierarchiczny np. zanim dziecko nauczy się chodzić powinno wcześniej raczkować.
Przedstawiam za Polly Godwin Emmons i Liz McKendry Anderson listę kolejnych etapów rozwoju dziecka, która pomoże rodzicom i nauczycielom śledzić postępy czynione przez dziecko, obserwować poszczególne jego zdolności oraz wyłapywać niepokojące objawy mogące w przyszłości mieć wpływ na zaburzenia procesów integracji sensorycznej.
Należy brać pod uwagę, że wymienione etapy nie są sztywnymi ramami, raczej wskazówkami, a na rozwój dziecka mogą także mieć wpływ normy kulturowe, w których dorasta.
Rozwój procesów integracji sensorycznej dla dziecka w wieku 0 -3 miesięcy
Dziecko:
- reaguje na głos
- wydaje odgłosy – gaworzy, gdy się do niego mówi
- spontanicznie się uśmiecha
- sięga po kołyszące się kółko
- obraca głowę, śledząc ruch
- reaguje na głośne dźwięki
- wierci się, kopie i macha rączkami
- podnosi główkę leżąc na brzuszku
- domaga się karmienia
- chwyta przedmioty, które wkładamy mu w dłoń
- lubi kąpiele (chlapie wodą, kopie, unosi główkę)
- lubi patrzeć na jasne obiekty
Rozwój procesów integracji sensorycznej dla dziecka w wieku 3 -6 miesięcy
Dziecko:
- wyciąga rączki w stronę znajomych osób
- głośno się śmieje
- odróżnia nieznajome osoby
- podnosi sześcienne przedmioty
- potrafi się przeturlać z brzuszka na plecy
- samodzielnie podnosi główkę
- sięga po przedmioty
- odwraca główkę w kierunku źródła dźwięku
- gaworzy i popiskuje
- bawi się grzechotką i zabawkami do gryzienia
- wierci się, gdy jest niecierpliwe i cieszy się podczas zabawy
Rozwój procesów integracji sensorycznej dla dziecka w wieku 6 -9 miesięcy
Dziecko:
- naśladuje dźwięki mowy
- potrafi wyciągnąć kołek z otworu
- potrafi odkryć przykrytą zabawkę
- przerywa czynność, gdy słyszy słowo „nie”
- macha na pożegnanie
- pełza lub raczkuje
- reaguje na swoje imię
- wstaje z pomocą innej osoby
- uderza o siebie dwoma przedmiotami, gdy widzi, jak robi to jego opiekun
- pozwala się karmić łyżeczką
- lubi uderzać, upuszczać i rzucać przedmiotami
- uparcie wyciąga rękę w stronę obiektów znajdujących się poza zasięgiem
- interesuje się badaniem różnorodnych zabawek
- potrafi przez minutę siedzieć wyprostowane bez niczyjej pomocy
Rozwój procesów integracji sensorycznej dla dziecka w wieku 9 -12 miesięcy
Dziecko:
- mówi: „mama, tata”
- ogląda obrazki w książce
- trzyma kredkę
- używa co najmniej dwóch słów poza „mama, tata”
- sygnalizuje swoje potrzeby i zachcianki za pomocą dźwięków lub wyciągania ręki
- bawi się w „a kuku”(zabawa polega na zasłanianiu twarzy dłońmi i odsłanianiu jeje z jednoczesnym wołaniem: „a kuku”)
- je palcami
- chodzi trzymając się mebli
- zaczyna chodzić bez wsparcia
- inicjuje zabawy
- bawi się w gry z użyciem piłki
- okazuje troskę lalkom i maskotkom
- zaczyna świadomie wycierać ulubione zabawki
- zaczyna rozumieć zasady zabawy i gier
Rozwój procesów integracji sensorycznej dla dziecka w wieku 12 -18 miesięcy
Dziecko:
- chwyta lub nosi znajome przedmioty
- używa nazw znajomych przedmiotów
- wskazuje palcem na części ciała, których nazwy słyszy
- wykonuje proste polecenia
- wskazuje ilustracje w książkach
- bawi się z innymi dziećmi (zabawa równoległa)
- mówiąc o sobie używa swego imienia
- prosi o jedzenie, gdy jest głodne
- dopasowuje znajome przedmioty
- rozpoznaje swoje odbicie w lustrze
- realizuje własne pomysły na zabawę
- próbuje zakładać buty
- je przy pomocy łyżki
- daje znać o swoich potrzebach i zachciankach za pomocą dźwięków przypominających słowa, wyciągniętych rąk lub wskazywania i chwytania
- wskazuje palcem obiekty, których nazwy słyszy
- podnosi palcami jedzenie
- zaczyna okazywać szeroką gamę emocji
- wpełza po schodach na rękach i kolanach
- samodzielnie klęka
Rozwój procesów integracji sensorycznej dla dziecka w wieku 18 -24 miesięcy
Dziecko:
- układa piramidę z dwóch lub trzech klocków, gdy widzi jak robi to jego opiekun
- sprawnie chodzi
- używa około 10 słów (wiek 18 miesięcy)
- słucha krótkich bajek
- używa od 25 – 50 różnych słów (wiek 24 miesięcy)
- bardzo się koncentruje podczas zabawy
- lubi ciągnąc, upuszczać, pchać i uderzać przedmioty
- nosi i przytula miękką lalkę lub misia
- lubi puszczać bańki mydlane
- potrafi nawlekać duży drewniany koralik
- potrafi sobie poradzić z niewielkimi schodkami lub rampą
- naśladuje zachowania dorosłych
- siada na małym krzesełku
- schodzi po schodach, gdy ktoś je trzyma za rękę
- daje znać, gdy ma mokrą pieluszkę
Rozwój procesów integracji sensorycznej dla dziecka w wieku 24 -30 miesięcy
Dziecko:
- czasem używa zwrotów złożonych z dwóch lub trzech wyrazów
- naśladuje zabawę innego dziecka
- chodzi po schodach w górę i w dół z pomocą opiekuna, stawiając dwie nóżki na stopniu
- potrafi sobie poradzić z prostymi układankami
- lubi ciągnąć i popychać zabawki, układać je w sterty, bawić się wodą, bawić się w piaskownicy, szukać ukrytych elementów, wbijać coś plastikowym młotkiem
- przyłącza się do śpiewania piosenek i recytowania wierszyków
- wskazuje poszczególne części ciała i powtarza ich nazwy
- podaje nazwy przedmiotów w swoim otoczeniu
- pomaga sprzątać rozrzucone przedmioty
- kojarzy przedmioty z ich funkcjami
- obserwuje zabawę innych dzieci i na chwilę się do nich przyłącza
- rozpoznaje siebie na zdjęciach
- bawi się w proste gry w grupie np. „Stary niedźwiedź mocno śpi”
- z entuzjazmem reaguje na nowe zabawki
- zaczyna przejawiać zdolności wcielania się w różne role podczas zabawy
- dość zgodnie bawi się z innymi dziećmi
- naśladuje coraz więcej zachowań osób dorosłych
- jeszcze nie potrafi się dzielić zabawkami bez pomocy osób dorosłych
- często mówi podczas zabawy
- lubi budować z klocków, burzyć stworzone konstrukcje, napełniać i opróżniać pojemniki, rozbierać przedmioty na kawałki i z powrotem je składać
- preferuje zabawki kojarzące się z aktywnością – pociągi, samochodziki, telefony, konika na biegunach, rowerek
- potrafi posegregować przedmioty o kilku różnych kształtach
- potrafi umieścić pięć krążków o różnej średnicy na kiju we właściwej kolejności
- lubi się bawić przedmiotami o różnej powierzchni, temperaturze itp.
- aktywniej uczestniczy w ubieraniu się
Rozwój procesów integracji sensorycznej dla dziecka w wieku 30 -36 miesięcy
Dziecko:
- potrafi wskazać na obrazku trzy różne obiekty
- potrafi segregować przedmioty wg. jednej kategorii (kolor, rozmiar, kształt, itp.)
- rozumie pojęcie jednostki
- potrafi wybrać odpowiedni przedmiot z dużej grupy
- zaczyna się w nim rozwijać poczucie niezależności od rodziców
- zaczyna się w nim rozwijać poczucie humoru, skłonność do żartów
- zaczyna się uczyć czekania na swoją kolej
- potrafi korzystać z toalety
- potrafi samodzielnie jeść łyżką, choć nadal może się przy tym robić nieporządek
- potrafi zapinać i odpinać guziki
- częściej angażuje się w zabawy polegające na wcielaniu się w różne role
- bawi się pudełkami, instrumentami muzycznymi, układankami, klockami itp.
- lubi czołgać się przez tunele, bawić się w namiotach lub pod stołem nakrytym kocem, nosić przedmioty w koszyku itp.
- coraz więcej mówi i jest rozumiane przez nieznajome osoby
- używa zdań złożonych z trzech lub więcej słów
- lubi rozmawiać
- kopie piłkę
- zna nazwy części ciała
- nawleka na nitkę lub sznurek duże przedmioty
- powtarza proste ruchy pozwalające na rysowanie znaków graficznych
Rozwój procesów integracji sensorycznej dla dziecka w wieku 3 – 4 lat
Dziecko:
- okazuje preferencje dotyczące niektórych czynności np. sportu, układanek, zajęć plastycznych, budowania z klocków, jazdy na trójkołowym rowerku itp.
- w coraz bardziej złożony sposób wciela się w różne role
- potrafi czekać na swoją kolej
- potrafi się ubrać, nie licząc zawiązania sznurowadeł
- staje na jednej nodze
- zna nazwy niektórych kolorów
- potrafi liczyć do trzech
- ciekawi go dlaczego i w jaki sposób się coś dzieje
- początki nauki czytania czyli przygląda się ilustracjom i słowom
- dopasowuje i segreguje przedmioty wg. rozmiaru, kształtu i koloru
- zna bajki, wierszyki, piosenki i lubi je powtarzać
- zadaje pytania
- zdaje sobie sprawę z własnych uczuć i uczuć innych ludzi
- zaczyna skutecznie jeść widelcem
- mówi w sposób zrozumiały dla nieznajomych osób
- lubi rozmawiać
- ma wyraźne preferencje dotyczące jedzenia, zabawy i innych czynności
Rozwój procesów integracji sensorycznej dla dziecka w wieku 4 – 5 lat
Dziecko:
- wyraża zdecydowane opinie na temat poszczególnych zabawek, czynności itp.
- lubi się przebierać za ulubionych bohaterów
- lubi wycinać, bawić się układankami i coraz większą liczbą różnych zabawek
- zapisuje imiona drukowanymi literami lub je dorysowuje
- umie liczyć co najmniej do dziesięciu
- rozwija zdolności poprzedzające naukę czytania i pisania
- kontynuuje projekty rozpoczęte innego dnia
- uczestniczy w zaawansowanych zabawach polegających na wcielaniu się w różne role
- zaczyna rywalizować z innymi
- potrafi samodzielnie się ubierać i rozbierać
- potrafi korzystać z toalety w dzień i w nocy
- potrafi zawiązać sznurowadła
- zaczyna używać noża
- wykonuje polecenia składające się z trzech lub czterech etapów
- potrafi narysować postać ludzką, której ciała składa się z 6 – 8 części
- mowa jest zrozumiała niemal w 100%
- współpracuje z innymi podczas zabawy
- potrafi złapać rzuconą piłkę lub ją kopnąć, gdy piłka porusza się po podłodze
- zna swój adres, a przynajmniej jego część
Opracowała terapeuta integracji sensorycznej – Małgorzata Serowiec