WCZESNE WSPOMAGANEI ROZOWOJU DZIECKA W SYSTEMIE EDUKACJI
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka do systemu oświaty zostało wprowadzone
w 2005 r. WWRD jest oddziaływaniem , skierowane na małe dziecko i jego rodzinę od chwili wykrycia niepełnosprawności u dziecka(nawet od urodzenia) do momentu rozpoczęcia nauki w szkole. W okresie do 6 roku życia najdynamiczniej rozwijają się umiejętności językowe, matematyczne, społeczno – emocjonalne, które są podstawami w edukacji szkolnej. Wczesna diagnoza i odpowiednia stymulacja rozwoju dziecka dają większe szanse na wykorzystanie jego potencjału rozwojowego.
WWRD może być organizowane w poradniach psychologiczno – pedagogicznych, przedszkolach integracyjnych i specjalnych , szkołach podstawowych specjalnych, w domu rodzinnym dziecka ( dzieci , które nie ukończyły 3 lat).
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka obejmuje:
- wielospecjalistyczne , kompleksowe oddziaływanie psychologiczno – pedagogiczne, którego zadaniem jest stymulowanie rozwoju psychoruchowego, emocjonalnego, społecznego oraz komunikacji dziecka,
- wsparcie rodziny w nabywaniu umiejętności postępowania z dzieckiem w sposób określony w programie wspomagania rozwoju,
- działania uzupełniające i wspierające leczenie medyczne,
W skład zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wchodzi w zależności od potrzeb dziecka:
- pedagog
- psycholog
- logopeda/ surdologopeda/ neurologopeda
- terapeuta SI
- rehabilitant
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka organizuje się od 4 do 8 godzin w miesiącu. Aby dziecko zostało objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju potrzebna jest opinia z poradni psychologiczno – pedagogicznej.
Opracowała logopeda Magdalena Oleśkiewicz na podstawie:
„Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka – wybrane zagadnienia”, pod red. R. Piotrowicza, APS, 2014